Az anyagcsere típus diéta lényege

egészséges ételek és szöveg

Az anyagcsere típus diéta nem valamilyen modern “fogyókúra divat”. Ősi korokba visszanyúló okai vannak annak, hogy nem vagyunk egyformák táplálkozási típus szempontjából sem.

Miért vannak különböző anyagcsere típusok?

Az emberiség vándorlása során különböző klímazónákban telepedett le, ahol alkalmazkodott az adott helyen elérhető élelmiszer kínálathoz. A túlélés érdekében a legegyszerűbben elérhető táplálékforrásokat keresték, azokat fogyasztották, melyhez egyértelműen alkalmazkodott a homeosztatikus ellenőrző rendszerük.

Két szélsőséges példával szemléltetve a fentieket; az északi népek, mint az eszkimók a magas zsír- és fehérje fogyasztásra rendezkedtek be, mert ez volt számukra elérhető.

Ellenben az indiaiak, akik számára a zöldségek jelentették a fő táplálékforrást, ők a magasabb szénhidrát bevitelhez alkalmazkodtak. Ezek az eltérő arányok a máig létező természeti népeknél is kimutathatóak.

Dr. William Donald Kelly és a személyre szabott diéta története

Dr. William Donald Kelly az 50-es években vegetáriánus étrenddel gyógyította sikeresen a hasnyálmirigy rákját. A sikeren felbuzdulva másokat is megpróbált ezzel a módszerrel gyógyítani, azonban nem mindenkinek vált be. Saját feleségének sem, akinek az állapotán végül a fehérje- és zsírdús, húsban gazdag táplálkozás javított.

Így kezdett el a személyre szabott táplálkozással foglalkozni. Megállapította, hogy a táplálkozási igény összefüggésben áll az idegrendszer működésével.

Később több kutatás, tanulmány született az egyénre szabott étrend szükségességéről. (Forrás: Dr. Gulyás Tamás)

Miért működik jól az anyagcsere típus étrend?

A vegetatív idegrendszer szimpatikus vagy paraszimpatikus beállítottsága, valamint az energianyerő folyamatok gyorsasága (lassú égetésű vagy gyors égetésű)  határozza meg az egyén táplálkozási típusát.*

Vagyis azt, hogy egyensúlyi, szénhidrát vagy fehérje típusú az illető.

Ennek az információnak az ismerete önmagunkról hatalmas előnyt nyújt a tudatos táplálkozás tekintetében, ugyanis a különböző típusoknak eltérő mértékben van szükségük szénhidrátra, fehérjére és zsírokra.

Újabb válasz arra a kérdésre, hogy miért nem működnek a diéták mindenkinél ugyanúgy. Jó lehet például a vegetáriánus étrend egy szénhidrát típusnak, aki jól is fogja magát érezni tőle, de valószínűleg nem lesz kielégítő egy fehérje típus számára (vagy csak szigorú odafigyelés mellett).

Ezért van jelentősége az anyagcsere típus diétának.

Nem vagyunk egyformák, egy adott diéta nem válik be mindenkinek

Az anyagcsere típus meghatározása

Az anyagcsere típus mérés gépek segítségével ad a legpontosabb eredményt, ezt Magyarországon is már több helyen elvégzik.

Kevésbé megbízható eredményt adnak, ugyanakkor iránymutatásnak kiválóak a különböző kérdőívek, tesztek. A honlapomon található anyagcsere típus teszt segítségével perceken belül megtudhatod, hogy Te melyik típusba tartozol. 

Az EGYéletmód- és táplálkozási tanácsadás keretén belül pedig teljesen személyre szabottan tudjuk meghatározni a szükségleteidnek megfelelő mennyiséget és összetételt.

Alapvetően három fő típust tudunk megkülönböztetni aszerint, hogy az egyén mely makrotápanyagot tudja hatékonyabban felhasználni üzemanyagként.

Szénhidrát típus

A szénhidrát típusú embernek nagyobb arányban van szüksége jó minőségű szénhidrátokra, mert így képes a szervezete a belső egyensúlyát optimálisan megtámogatni.

A szénhidrát típusú minta étrendben a napi 4 akár 5 étkezés javasolt.

Ennek során az összkalóriának 45-60%-át teszik ki a hagyományos köretből és salátából, zöldségfélékből álló szénhidrát források.

Ennek megfelelően zsírból kevesebb arányban, mindössze 15-25%-ban érdemes fogyasztania. Az étkezések között 3-4 óra telik el.

Míg ébredés után 1-2 órán belül megéhezik, a lefekvés előtti utolsó étkezést 3-4 órával korábban érdemes megejtenie.

Miért egyen több szénhidrátot a szénhidrát típus?

Annak, hogy valakinek a szénhidrátokat érdemes nagyobb arányban fogyasztania, két oka lehet:

  • A szimpatikus idegrendszer domináns a paraszimpatikushoz viszonyítva. A szimpatikus rendszer felel azért, hogy stresszhelyzetben megfelelően tudjuk reagálni. A szimpatikus típusú emberek általában gyors gondolkodásúak, inkább a bal agyfélteke dominál, vékonyabb testalkatúak, hízásra kevésbé hajlamosak, gyakran száraz a bőrük. Könnyen túlpörögnek. Ezért is fontos, hogy típusuknak megfelelően táplálkozzanak, mert az egyensúly felborulása számos betegség forrása lehet.

De azért a testi jegyek alapján egyáltalán nem könnyű a besorolás! Számít az anyagcsere működése is.

  • Ha valaki a táplálék feldolgozása alapján inkább lassú égetésű, akkor több szénhidrátra van szüksége. Akire ez jellemző, az általában lassúbb, de türelmesebb. A szénhidrátbevitel segít kiegyensúlyozni ezt a jelenséget, ezért érdemes a lassú égetésűeknek magasabb arányban fogyasztani a szénhidrátokat.

Fehérje típus

A fehérje típus ezzel szemben magasabb zsírbevitel mellett érzi jól magát.

Szervezete megfelelő működéséhez a napi 2-3 étkezés elegendő. Emésztőrendszerének a fehérjében és zsírban gazdag étkezések után 5-6 órára van szüksége ahhoz, hogy anyagcseréje optimálisan funkcionáljon. Az utolsó étkezést úgy érdemes időzítenie, hogy csupán 1-2 óra teljen el a lefekvésig.

A fehérje típus minta étrendben nagyobb szerepet kapnak a jó minőségű zsírok, mint fő energiaforrás. A szénhidrátok viszont kisebb arányban vannak jelen.

Nem megfelelő életmód esetén, a FEHÉRJE típus olyan tünetekkel szembesülhet, mint a hasmenés, túl nagy étvágy, allergia, vércukor ingadozás, letargia, motiváció hiány, alacsony vérnyomás, fáradtság vagy koncentráció hiány.

Miért érdemes több fehérjét bevinnie a fehérje típusnak?

  • A paraszimpatikus idegrendszer a dominánsabb a szimpatikushoz képest. A paraszimpatikus idegrendszer nyugalmi helyzetben a raktározó funkciókért felelős. (Egy szélsőséges példa segít megérteni: az eszkimók életmódjában a raktározás jelentős szerepet játszik. Kevesebbszer esznek, étrendjük zsír- és fehérjedús. Náluk a paraszimpatikus rendszernek hangsúlyosabb a szerepe.)
  • A táplálék feldolgozása alapján inkább gyors égetésű az illető. Ezt kompenzálandó több fehérjét és zsírt kell bevinnie, ami lassítja, kiegyensúlyozza a táplálék emésztését és hasznosítását.

Egyensúlyi típus

Az EGYENSÚLYI táplálkozási típusba tartozók étvágya többnyire átlagos, rendszerint az étkezési idők környékén éheznek meg.

Jellemzően nem tör rájuk a szénhidrát és/vagy sós ételek iránti sóvárgás. Az ételek széles tárházát fogyaszthatják, de ez nem egyenlő a kontrollálatlansággal.

Egyfelől nagyon szerencsés típus, mivel mind a fehérje, mind a szénhidrát típusok nyomait hordozza. Másfelől ez azt is jelenti, hogy mindkét anyagcsere típus irányába elbillenhet az egyensúlyi állapota, és ezáltal azok tüneteit is produkálhatja.

Attól függően, hogy melyik irányba tolódik el az egyensúly, érezhet fáradtságot, letargiát, depressziót, csakúgy, mint hiperaktivitást, idegességet vagy szorongást is. Tehát potenciálisan több problémái lehetnek, ugyanakkor kevesebb valószínűséggel törnek felszínre.

Míg a Fehérje típusoknak nagyobb mennyiségű fehérjét és zsírt érdemes fogyasztaniuk a szénhidrát mennyiség csökkentése mellett, addig a Szénhidrát típusúaknak javasolt a magasabb szénhidrát bevitel.

Ezzel szemben Egyensúlyi típusként a három tápanyagot egyenlő arányban javasolt fogyasztani a testsúlycsökkenés, a fizikai és mentális egészség érdekében.

Ennek segítségével csökkenthetők számos komoly degeneratív betegség kialakulásának kockázatai is.

Az egyensúlyi típus étrendnél a javasolt étkezéseinek száma 3-4, melyek között 4-5 óra telik el. Ébredés után 1-3 órán belül javasolt reggeliznie, az utolsó étkezés pedig 2-3 órával a lefekvés előtt optimális.

napi étkezések javasolt száma anyagcsere típusoknál
Anyagcsere típusok és napi étkezések javasolt száma

Az anyagcsere típus diéta és a személyre szabott étrend jelentősége

Mostanra már látod a mennyiség és összetétel kapcsolatát és az egyéni típusok jelentőségét. A korszerű táplálkozási irányelveket valló szakemberek és jómagam is az egyénre szabott étkezési javaslatokat tartjuk célravezetőnek.

Így az egészséges táplálkozás kialakításában nagy szerepet kap az anyagcsere típus szerinti táplálkozás.

Minden olyan módszert, amely általánosan megfogalmazott, mindenkire érvényesített szabályrendszert alkalmaz, fenntartásokkal kell kezelni. De minimum meg kell vizsgálni, hogy milyen mértékben alkalmazható.

Az ajánlásokat mindig érdemes személyre szabni, megvizsgálva a kiinduló pontot, a jelenleg fogyasztott mennyiségeket és összetételt, és az anyagcsere típushoz igazítva, fokozatosan alakítani az étrenden.

Az anyagcsere típus ismerete előny lehet az életmódváltás során, de minden esetben érdemes szakértővel konzultálni a személyre szabottság érdekében.

Továbbá egészségügyi kihívások esetén – mint minden más táplálkozási irányzat kapcsán – mindenképp bízd hozzáértőre a táplálkozásod beállítását.

Receptek anyagcsere típus étrendhez

Tudom, hogy macerás megállapítani, hogy az egyes ételek elkészítésénél melyik tápanyagnak milyen arányban kell lennie. Ezért alkottam meg az anyagcsere típus recepteket. Így nem kell számolgatással tölteni az időt az ételkészítés előtt.

Az anyagcsere típus diétának megfelelnek a receptes kiadványokban található főétel és reggeli receptek: megtalálod mindhárom táplálkozási típusnak megfelelő kiadványt, válaszd ki a számodra megfelelőt!

*A szimpatikus idegrendszer a sztresszhelyzetekre készít fel, a paraszimpatikus idegrendszer a nyugalmi állapotot állítja vissza, részletesen itt: WEBBeteg.

Miért érdemes személyre szabni az étrendet?

Mert eltérő az anyagcsere típusunk, és a hormonrendszerünk sem működik egyformák. Ezek meghatározzák, hogy kinek milyen arányban érdemes bevinni a különböző tápanyagokat, és milyen ételeket kell kerülnie az egészséges táplálkozás kialakításához illetve a sikeres fogyáshoz.

Miért léteznek különböző anyagcsere típusok?

Az emberiség vándorlása során különböző klímazónákban telepedett le, így különböző élelemforrások voltak számunkra elérhetőek. Más élelemforrások voltak a hidegebb és a trópusi területeken. Hogy ez miképp alakította ki az anyagcsere típusokat, tudd meg a cikkből!

Milyen anyagcsere típusok vannak?

Szénhidrát, fehérje és egyensúlyi típusokat különböztetünk meg. A különböző típusoknak eltérő arányban érdemes bevinni a szénhidrátokat és zsírokat. Az ajánlott napi étkezésszám is eltér a három anyagcsere típusnál. A főbb jellemzőiket összefoglaltam itt.

Megjegyzések

Még nincs hozzászólás. Miért nem indítod el a vitát?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.