Meditációs technikák

Az ima mint meditációs technika
Az ima is segít megőrizni lelkünk és testünk egészségét

Meditációs technikák százait írhatnánk le akkor, ha mindegyiket be szeretnénk mutatni, amit eddig gyakoroltak a világon. Most azok közül szeretnék néhányról szót ejteni, amelyek egyszerűbbek, és otthoni környezetben is gyakorolhatóak.

Előző blogcikkemben (A meditáció alapjai) arról írtam, hogy mi a meditáció alapja, miért tud működni és miért fontos az, hogy ápoljuk a lelkünket. Az elmélet után jöjjön egy kis gyakorlat:

Sok egyszerű meditációs technika illetve feszültségűző gyakorlat közül választhatsz. Felsorolok néhány típust, hogy tudj választani világnézetednek, egyéni ízlésednek megfelelően:

  • Gyógyító önszuggeszció: 

Prof. Dr. Bagdy Emőke mutatta be a Pszichofitnessz című előadás-sorozatában.

Ez az egyik leggyakorlatiasabb, legegyszerűbb meditációs technika, amellyel hozzájárulhatunk egészségünk megőrzéséhez. 

Ennek lényege, hogy pozitív üzeneteket küldünk a problémát jelző szervünknek, a sejtjeinknek, belső folyamatainknak.

(Természetesen fontos annak kivizsgálása is, hogy nincs-e valamilyen szervi probléma a háttérben.)

Érdemes képi hasonlatokat használni ilyenkor, mert a jobb agyféltekének van közvetlen kapcsolata szerveinkkel, és annak a nyelve képi nyelv. Ilyen képes hasonlat például: “magától tudja a természetes ritmusát, ahogy a lábam tudja a lépések természetes ritmusát”.

Fogalmazzunk kijelentő módban és jelen időben, egyszerűen, röviden. A jobb agyféltekénk nem érti a tagadást. Például “nem fáj a fejem” helyett gondoljuk ezt: “a fejem kristálytiszta, éber, nyugodt…” A jobb agyfélteke erre válaszol oly módon, hogy az ennek megfelelő utasításokat továbbítja a sejteknek.

Kössük a gyakorlatot naponta ismétlődő eseményhez: például végezzük minden felkelés után vagy lefekvés előtt. Így nem fog kimaradni.

Gyakorlás szükséges ahhoz, hogy jól működjön. Legalább 28 napon át kell gyakorolnunk napi 2-3 alkalommal. Egyszerre egy önszuggesztív feladattal dolgozzunk, és mindet legalább 28 napig végezzük.

Nagyon jó, ha hívunk egy társat a gyakorlathoz, akivel utána megbeszélhetjük élményeinket. 

  • Vezetett meditációk: 

Valamilyen konkrét céllal végezzük őket. Lehet pl. gyógyító, alvást segítő, lelki békét célzó meditáció, szeretetmeditáció… Számtalan példát találhatunk ilyen típusú meditációs technikára.

Itt a vezető által elmondottakat próbáljuk követni ellazul állapotban. Fontos, hogy bízz ebben a személyben, és tudd, hogy miről fog szólni az adott meditációs gyakorlat. 

Ha nem válogatsz ilyen módon, akkor előfordulhat, hogy olyan meditációra bukkansz, ami inkább összezavar. Nem is mindegyik mondható egyszerűnek.

Tehát érdemes gondot fordítani a számunkra legmegfelelőbb vezetett meditáció kiválasztására.

Példa vezetett meditációs technikára:

Gyógyító fénymeditáció: Balogh Béla egyik vezetett meditációja Ez már nemcsak a saját magunkra, hanem szeretteinkre, sőt országunkra és az egész emberiségre is irányul.

Gondolataink nemcsak magunkra, hanem másokra is hatással vannak. (Hogy ez miért tud így működni, arról lentebb még olvashatsz). 

Ez a gyakorlat már egy kicsit határeset abból a szempontból, hogy mennyire sorolhatjuk az egyszerű meditációs technika témakörébe. Ettől függetlenül megosztom, mert több szempontból is tanulságos: ilyen a fény vizualizációja, és az, hogy gondolnunk kell a védelemre: hogy ne nyíljunk meg bármilyen hatásnak.

Hogyan éri ezt el Balogh Béla? Először is megjelöli, hogy kitől kérünk segítséget, kihez csatlakozunk: Jézus tiszta fényéhez. Tehát ez a meditáció lényegében egy ima, amelyben nagy szerepe van a vizualizációnak.

Fontos az is, hogy a zárásnál is fényt vizualizálunk. Balogh Béla felhívta arra is a figyelmet, hogy mivel a meditáció alkalmával megnyílunk, ezért utána a rosszabb hatásokat is könnyebben befogadnánk. Ennek kivédésére a csakrákat egyenként „fénypecséttel” zárja le képzeletben. 

  • Ima:

Saját szavainkkal is imádkozhatunk. Vagy ami a legelterjedtebb: adott imaszöveget mondogatva. A zsoltárok éneklése is egyfajta lelkigyakorlat.

A legfontosabb az, hogy őszinte legyen, bármit is választunk.

  • Mantrázás:

Ennek során egy szót, szótagot vagy mondatot ismételgetünk, ami olyan dologra vonatkozik, amit szeretnénk magunkban megerősíteni. Ének formájában is tehetjük.

  • Plusz egy egyéni egyszerű meditációs technika: 

Egyik barátom megosztotta velem a személyes tapasztalatát.

Kisgyermekes anyaként nem sok alkalma van arra, hogy ellazuljon egy csendes környezetben, de legkisebb gyermeke altatása után van néhány szabad perce. Saját módszert talált ki magának, ami pár percet vesz csak igénybe, akár 1-2 perc is elég lehet.  

Ez nagyrészt ima, és egyben a célokra való összpontosítás. 

Mindig a fény vizualizálásával kezd: elképzeli, hogy így kapcsolódik a Teremtőhöz, mindennek a forrásához, akinek tulajdonsága a tiszta szeretet és bölcsesség, és ezt képileg fényként jeleníti meg.

Ezután hálát ad az aznapi jó dolgokért és az állandóan jelen lévő jókért. Majd segítséget kér a megoldandó problémákhoz, feladatokhoz oly módon, hogy először a fő életcélját nevezi meg: szeretetben élni. Ebből indul ki, ennek rendelődik alá az összes többi.

Azt tapasztalta, hogy mióta bevezette a napirendjébe ezt a gyakorlatot, azóta kétéves kislánya ritkábban sír fel éjjel.

Tehát nem csak magunkért érdemes megtalálnunk a számunkra ideális egyszerű meditációs technikát. A saját lelkiállapotunk hatással van a környezetünkre, családtagjainkra.

Ami minden egyszerű meditációs technika esetében közös: az az ellazulás szükségessége. 

Teljesen természetes, ha ez elsőre nem megy olyan könnyen. Ha valakinek azt mondják, “nyugodj meg” vagy “lazulj el”, attól lehet, hogy még jobban befeszül. Azért fog még inkább szorongani, mert nem tud ellazulni.

Prof Dr. Bagdy Emőke azt tanácsolja: ha feszültek vagyunk, akkor először feszítsük be izmainkat még jobban, majd engedjük ki. Így automatikusan ellazulnak az izmok.

Hangokat is alkalmazhatunk az ellazulásra:

Adott hang ismétlésével, rezgetésével végezzük. A hangok helyes alkalmazásával feszültségektől szabadulhatunk meg. Prof. Dr. Bagdy Emőke mutatta be Pszichofitnessz című előadásainak egyikében.

Például az „úúúúú” hanggal feszültség távozik belőlünk. 

Az „ííííííííí” félelmi feszültséget enged ki.

A “mmmmm” hang segíti a relaxációt, békés állapotba hozza az idegrendszert. Ezt meditációs hangnak tekinthetjük. Az ősi kultúrákban is alkalmazták.

Ne aggódjunk a testhelyzetünk miatt. A lényeg, hogy kényelmes legyen számunkra, nem kell lótuszülést vagy bonyolult jógapozíciót felvennünk.

Tea relaxáláshoz és meditációs technikákhoz
Egy kellemes tea is segíthet az ellazulásban

Ami még közös az egyszerű meditációs technikákban is: fontos a rendszeresség.

Találd meg azt az eseményt, amely minden nap szerepel van az életedben, és utána alkalmad van egy kis ellazulásra. Lehet ez reggel felkelés után, lefekvés előtt, fogmosás után… bármikor, amikor számodra lehetővé válik.

Miután megtaláltad az ideális pontot a napirendetben, azután tartsd be, hogy abban az időpontban mindenképpen gyakorolsz. Így nem fog kimaradni.

Vannak-e a meditációnak veszélyei?

Igen, bizonyos esetekben lehetnek. Vannak olyan meditációs technikák, amelyek felszínre hozhatnak régi traumákat, kellemetlen érzéseket. Ezeket akkor fel kell dolgozni, és segítség nélkül ez nem megy mindenkinek.

Aki pszichiátriai kezelés alatt áll, vagy úgy érzi, hogy nagyon instabil a lelkiállapota, inkább szakembertől kérjen tanácsot arra vonatkozóan, hogy milyen meditációs technika lehet számára biztonságos.

A “bármit befogadó” meditációs technikák egészséges emberek számára is okozhatnak problémákat. Ahogy fentebb már említettem: Balogh Béla kihangsúlyozza, hogy mivel a meditáció során megnyílunk, és a világban nem csak pozitív hatású energiák vannak, ezért fontos a lelki védelmünkről is gondoskodni. Ezt ő a fénypecsétes módszerrel oldja meg.

A fény vizualizációja és a Teremtőhöz fordulás is segít ebben, hiszen ezzel már meg is jelöljük, hogy nem nyílunk meg bármi felé. 

Azt javaslom, hogy ne ijedj meg az esetleges korlátoktól.

Kitartással biztosan megtalálod azt a meditációs technikát vagy relaxációs gyakorlatot, amely számodra megfelelő.

Megéri, hiszen így sokat tehetsz testi-lelki egészségedért.


Ismerd meg az egészségtudatossághoz vezető lépéseket! A videóból olyan összefüggéseket ismerhetsz meg a tested működésével kapcsolatban, melyek segíthetnek akár a fogyásban is. Az alábbi gombra kattintva a feliratkozást követően automatikusan megkapod a postafiókodba 35 perces tudásanyagot. (Nézz szét a Promóciók vagy Spam mappában is, ha nem találod.)

Egészséges életmóddal kapcsolatos kérdésekkel fordulj hozzám bizalommal itt.

Források:

Bagdy Emőke Youtube csatorna

Megjegyzések

Még nincs hozzászólás. Miért nem indítod el a vitát?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.