A bélflóra helyreállítása nélkül nincs egészség

A bélflóra helyreállítása fontos egészségünk szempontjából
A bélflóra helyreállítása fontos egészségünk szempontjából

Hippokratész úgy vélte, hogy “Minden betegség a belekben kezdődik.”

Nem csak azért fontos a bélflóra helyreállítása, hogy antibiotikumok szedése után ne menjen a hasunk. És nem kizárólag akkor fontos, amikor ilyen gyógyszereket kell szednünk.

A modern táplálkozás, a nyugati civilizáció életmódja hozzájárul a bélflóra károsodásához, ami olyan egészségügyi problémák kialakulásához vezethet, amelyekről nem is gondolnánk, hogy bármi köze van a bélrendszerünkben élő mikroorganizmusok összességéhez, azaz a bélflórához.

Nézzük meg, hogy mi mindenért fontos ennek kiemelt figyelmet szentelnünk:

A bélflóra helyreállítása az idegrendszerünknek is érdeke.

Beleink a bolygóidegen keresztül szoros összeköttetésben vannak az agyunkkal.A bélbaktériumok a bolygóidegen át információkat továbbítanak az agy felé.

A bélflóra helyreállítása az idegrendszerünknek is érdeke.

A bélrendszerünk befolyásolja az agy tápanyagellátását is.

Nem csoda, hogy számos pszichés probléma hátterében is a bélrendszernek a normálistól eltérő működése állhat.

Az Aarhus egyetem kutatói megállapították, hogy a Parkinson-kór kialakulása kapcsolódik a gyomor- és bélrendszeri problémákhoz. Azok a páciensek, akiknek gyomorfekély miatt átvágták a bolygóidegét, védelmet nyertek a Parkinson-kórral szemben.

A cél persze az, hogy ne drasztikus eszközökkel ússzuk meg az egészségügyi problémákat, hanem úgy, hogy megfelelő életmóddal törekszünk a bélflóra helyreállítására. (1)

A modern korban emelkedik a mentális problémák gyakorisága. Az utóbbi években kutatók vizsgálták azt is, hogy milyen összefüggés van a bélflóra állapota és a mentális egészségünk között. A kutatások alapján úgy tűnik, hogy vannak olyan mikroorganizmusok, amelyeket ha probiotikumként fogyasztunk, javítják pszichés állapotunkat, az agyműködést, és enyhíteni a tudják a pszichiátriai betegségekkel küzdők tüneteit. Ezeket pszichibiotikumoknak nevezzük. (2)

A pszichobiotikumok gyulladáscsökkentő hatásúak.

Amikor a bélflóránk sérül, akkor nem tudja kellőképpen védeni a bélfalat, amely így áteresztővé válhat. Ezáltal olyan anyagok jutnak az érrendszerbe, amelyeknek normál eseteben nem lenne szabad. Ezek gyulladásokat generálnak a szervezetben, ami pedig káros hatással van pszichés állapotunkra. A pszichobiotikumok ezeket a gyulladásokat képesek megelőzni.

Egy klinikai vizsgálat során depresszióban szenvedő betegeknek nyolc hétig adtak egy probiotikus készítményt. A másik csoport placebót kapott. Az eredmény az lett, hogy a pszichobiotikumot kapó betegek Beck-pontszáma (depresszió súlyosságát jelző szám) szignifikánsan csökkent. Nem csak a depresszió javult, hanem a gyulladásokat jelző CRP-érték is.

Az autizmus kialakulásban is szerepe lehet a bélflórának. Az Amerikai Mikrobiológiai Társaság azonosított egy Sutterella nevű baktériumot, amely kizárólag az autista gyermekek bélrendszerében található meg. (3)

A bélflóra állapota összefügg az allergiával és asztmával.

Talán meglepő, de a kutatások alapján valószínűsíthető, hogy a problémás bélflóra, valamint az asztma és allergia között is összefüggés van.

Ha a bélflóra sérül, akkor nagyobb az esélye az allergia kialakulásának.

Az allergia egyre gyakoribb.

Több vizsgálat alátámasztja, hogy az atópiás (allergiás reakciókra hajlamos) emberek bélflórája eltér a nem atópiásokétól. Az atópia maga után vonhatja az asztma kialakulását is.

Növeli a gyerekkori asztma kockázatát a korai antibiotikumszedés. Minél gyakrabban alkalmaznak antibiotikumokat egy országban, annál gyakrabban fordul elő allergia és asztma. (4)

De nem csak az antiobiotikumok jelentik a problémát a fejlett az országokban.

A cukrok, finomított szénhidrátok fogyasztása, a nyugati civilizáció egészségtelen étrendje is a bélflóra károsodásához vezet.

Sok anya kap szülés előtt antiobiotikumot és sok csecsemő is a születés után. Növekedett a császármetszések aránya természetes szüléshez képest.

A hüvelyi úton történő szülésnél találkozik a baba az anya jótékony hatású mikroorganizmusaival, és ez hozzájárul az egészséges bélflóra kialakulásához. Császármetszésnél ez elmarad.

Egyre kevesebb a szoptatott csecsemő is. A tápszeres babák bélflórája eltér az anyatejes babákétól.

Szoptató anya és baba

Mindez valószínűsíthetően összefügg azzal, hogy az allergia és asztma gyakorisága az utóbbi évtizedekben növekszik. (5)

A bélflóra helyreállítása a bőrünk védelmének érdekében is fontos.

A bőrproblémák is gyakran a belekből indulnak ki.

Ha a bélflóra egyensúlya felborul, és káros mikroorganizmusok szaporodnak el, akkor a belek áteresztővé válhatnak, és létrejön a szivárgó bél szindróma.

Így a káros baktériumok anyagcseretermékei bejutnak a keringésbe,

Ez pedig immunreakciókat vált ki a szervezetből: gyulladáskeltő anyagok termelődnek, amelyek olyan gyulladásos bőrbetegségeket okoznak, mint az ekcéma (atópiás dermatitisz), akne, pikkelysömör, rosacea és seborrheás dermatitisz. (6)

Problémás bőr

Az atópiás dermatitisz egyre gyakoribb, a gyerekek 10-20 %-át is érintheti a nyugati országokban. Sok tanulmány alátámasztja, hogy a bélflóra helyreállítása megfelelő prebiotikumok és probiotikumok adásával javulást eredményez a betegség kezelésénél.

Már régen megfigyelték, hogy a rosacea gyakran társul a különböző bélbetegségekkel, pl. a Crohn-betegséggel és a colitis ulcerozával. Újabb kutatások azt támaszták alá, hogy a bélflórának ebben az esetben is nagy szerepe van. (7)

A bélflóra károsodása maga után vonhatja az elhízást és az inzulinrezisztenciát is.

A bélflóra meghatározza azt, hogy a szervezetünk mekkora energiát tud a tápanyagokból kivonni.

Fontos értenünk azt is, hogy a bevitt táplálékaink befolyásolják a bélflóra összetételét azáltal, hogy azok a mikroorganizmusok fognak jobban elszaporodni, amelyek az adott tápláléktípust kedvelik.

A nyugati civilizáció nagyon sok finomított szénhidrátot, cukrot fogyaszt. Így olyan baktériumok szaporodnak el, amelyek nagyobb energiafelvételt, ezáltal elhízást eredményeznek. (8)

Testsúlyunkat is befolyásolja a bélflóra állapota.

A vércukorszint elhízás esetén magasabb, és nagyobb eséllyel alakul ki inzulinrezisztencia is. 

A bélflóra és az elhízás kapcsolatát olyan kísérlet is alátámasztja, amelynél sovány emberek bélflóráját ültették át elhízottakéba. Ez pedig fogyáshoz és a vércukorszint javulásához vezetett náluk. (9)

A bélflóra helyreállítása tehát a normál testsúly elérését is segíti.

A bélflóra helyreállítása nélkül nincs egészséges immunrendszer.

Az immunrendszerünk feladata, hogy megvédje szervezetünket a káros mikroorganizmusoktól.  A belekben található az immunszövetek 70 %-a.

Az egészséges bélflóra jótékony baktériumai kiszorítják a káros mikrobákat. Az antibiotikumok és fertőtlenítők túlzott használata sajnos a bélflóra hasznos baktériumait is elpusztítja. Ez pedig teret enged a kórokozóknak.

A bélflóra károsodásával a védekező rendszerünknek egy fontos állomása sérül.

Ilyenkor a bélfal áteresztővé válhat, ahogy már fentebb is említettük. Ekkor nagyméretű fehérjék kerülnek a vérbe, amelyek immunválaszt váltanak ki.

Ez pedig hozzájárulhat az autoimmun betegségek kialakulásához. Ilyen a Hashimoto szindróma, ami a pajzsmirigyet érintő autoimmun betegség. (10)

A bélflóra összetételének megváltozása emésztési problémákat okozhat.

Bár a bélflóra és az emésztési problémák kapcsolata közismertebb, nem hagyhatjuk említés nélkül.

Ha elszaporodnak bennünk a metántermelő baktériumok, az nagy eséllyel székrekedéshez vezethet. A metán lelassítja a bélizomzat mozgását, mert csökkenti a perisztaltikát szabályozó szerotonin szintjét.

A lassú bélmozgás kedvez az ilyen típusú baktériumok elszaporodásának.

Ha felgyorsítjuk a béltartalom áthaladását nagyobb mennyiségű rost fogyasztásával, akkor lecsökken a metántermelő baktériumok száma, így megszűnhet a székrekedés. (11)

A fenti példákból látjuk, hogy milyen sok folyamatra hatással van a bélflóra állapota. Nem kérdés, hogy gondot kell fordítanunk a bélflóra helyreállítására.

Erre azonban nem elég egy pár napos probiotikumkúra.

Mit tehetünk a bélflóra helyreállítása érdekében?

Szedjünk prebiotikumokat és probiotikumokat: a probiotikumok hasznos mikroorganiuzmusok (ilyenek a Lactobacillusok és Bifidobacteriumok), a prebiotikumok pedig olyan tápanyagok, amelyek a hasznos baktériumokat táplálják.

Probiotikummal a bélflóra helyreállításáért

Probiotikumokat folyamatosan érdemes szedni, mert a káros környezeti hatások következtében mindig sérülhet a bélflóránk (pl. klórozott ivóvíz, környezetszennyezés, antibakteriális szappanok, mezőgazdasági vegyszerek miatt). (4)

Jó prebiotikumforrások: hagymafélék, cikóriagyökér, kókusz, répafélék, spárga, édesburgonya, káposztafélék. (7)

Az étkezés megváltoztatása nagyon fontos a bélflóra helyreállításához. Nem elég a probiotikumok és prebiotikumok szedése!

Kerüljük a finomított szénhidrátokat és cukrokat! A gluténmentes étkezés önmagában nem elég. Hiába gluténmentes a liszt, ha abból nagy mennyiséget fogyasztunk pl. tészta, pékáru formájában. Ezekben is fermentálódó szénhidrátok vannak, amelyek káros irányba tolják el a bélflóra összetételét. (13)

Fogyasszunk fermentált ételeket (pl. savanyú káposzta)! Fontos, hogy ne pasztörizált legyen, hanem hagyományos módon készült.

Kiemelten figyeljünk bélflóránk egészségére várandósság alatt! A baba bélflóráját nagy mértékben alakítja az anyáé várandósság és szülés alatt. Éppen ezért, ahogy már fentebb is említettük, ha kimarad a természetes szülés császármetszés miatt, a baba eleve nagy hátrányból indul bélflóra terén.

Fontos a szoptatás is: a szoptatott babák és a tápszert fogyasztó babák bélflórája eltér egymástól. Ha probléma merül fel, kérjük szoptatási tanácsadó segítségét. Az anyatej az esetek jelentős részében megmenthető.

A fentiekből láthatjuk, hogy bélflóránk állapota szinte az egész szervezetünkre hatással van.

Ha egészségesen szeretnénk élni, nem hagyhatjuk ki a bélflóra helyreállítását. Ebben kiemelt szerepe van a helyes táplálkozásnak.


Ismerd meg az egészségtudatossághoz vezető lépéseket! A videóból olyan összefüggéseket ismerhetsz meg a tested működésével kapcsolatban, melyek segíthetnek akár a fogyásban is. Az alábbi gombra kattintva a feliratkozást követően automatikusan megkapod a postafiókodba 35 perces tudásanyagot. (Nézz szét a Promóciók vagy Spam mappában is, ha nem találod.)

Ha kérdésed van az egészséges étkezéssel kapcsolatban, akkor jelentkezz bátran itt!

Írta:

Gyenes Katalin, Vinca Virtuális Asszisztens

Források:

taplalkozasbeallitas.hu

tenyek-tevhitek.hu

A képek forrása: Canva

Megjegyzések

Még nincs hozzászólás. Miért nem indítod el a vitát?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.