Így lesz a kamaszkor rémálomból kaland

Így lesz a kamaszkor rémálomból kaland

„Amíg kicsi voltam és okos és kedves és szép, mindig tudták, hogy kire hasonlítok. De amióta megnőttem és butaságokat beszélek, elviselhetetlen vagyok és rossz rám nézni. Aki csak meglát, azt mondja, ez volna a ti fiatok? Szinte lehetetlen. Szinte rá se lehet ismerni. Amióta nagy vagyok és nyegle és idétlen, csak ülnek és sóhajtoznak, hogy kire ütött ez a gyerek….” (Janikovszky Éva)

A kamaszkorra általában úgy tekintünk, mint valami nehézségekkel teli időszakra. Talán sokunk szülei is így emlékeznek vissza, és mindenhonnan ezt halljuk erről a korszakról. Mi lenne, ha inkább a kalandot, a szépséget, a felfedezéseket és a fejlődési lehetőséget keresnénk benne? Merthogy ebben a történetben nemcsak a tinédzser gyermek, hanem a szülő is tapasztalhat, tanulhat rengeteget, és arra is van lehetőség, hogy a kapcsolat jobbá váljon az elmérgesedés helyett.


Hogyan lehetséges ez? Erről beszélt nekünk Tuska Márta life és team coach, kamaszkalauz, akinek speciális területe a kamaszok segítése és a szülők edukálása. A kamaszkor rejtelmeivel már sok éve foglalkozik, úgy is mint pedagógus és mint ötgyermekes anya. 

Megtudhattuk tőle, hogy nem késő változtatni, és lehet segíteni a reménytelennek hitt helyzeteken is. Az egyik titok a szülők számára az, hogy ha változást szeretnénk, akkor azt saját magunkkal érdemes kezdeni. Nézzük meg, hogy hogyan!

Kezdd először önmagaddal a változást!

Mindannyiunkban él egy belső gyermek, illetve egy belső kamasz is, amelyik összeköti a gyermeki énünket a felnőtt énünkkel. Ha ez a kamasz belül boldog, ha gyógyult állapotban van, és jobban meg is értjük, akkor könnyebben megtaláljuk a hangot a gyermekünkkel is. 

Tehát az első lépés az önismeret. Nagyon gyakori, hogy a mi „belső kamaszunkban” is van valami, ami nincs megoldva, ami elakadást okoz.  Nem várhatunk el a gyermektől olyat, ami számunkra sem egyszerű.

Megfigyeltél már magadon például olyasmit, hogy rendszeresen halogatod a teendőket? Előfordult, hogy lázadóan reagáltál bizonyos helyzetekben békés konfliktuskezelés helyett? Ezek felnőttként is gyakori viselkedésminták, amelyek lényegében a kamaszkor maradványainak tekinthetőek. 

Az is ilyen mintának tekinthető, amikor túlságosan meg akarunk felelni, és ezért mindent megteszünk, teljesen elnyomva saját magunkat. (A kamasz gyermek is vágyik a szeretetre, és van, akiből ez túlzott megfelelési kényszert vált ki.) Ezek az elakadások természetesen nagyon egyéniek, nincs két egyforma szülő, két egyforma gyermek sem.

Senki sem tökéletes, mindenkinél előfordul olyan terület, amelyet fejleszthet, csiszolgathat. Ezeket egyéni coaching során fel lehet tárni. 


A lényeg, hogy először neked kell változni, ha szeretnéd, hogy a gyermeked változzon. Te vagy lépéselőnyben, ezért neked kell megtenni az első lépést. De közben tartsd észben: nem „tökéletes” szülőnek kell lenni (olyan nincs), hanem elég jó szülőnek.

Tudd, hogy mi változik a tinédzser gyermekedben

Sokkal könnyebb megértéssel fordulni a másik emberhez, hogy értjük, hogy mi zajlik benne. Tinédzser korban zajlik leválás: a kamasz keresi a saját útját. Vizsgálja, ha nem is mindig tudatosan, hogy mit kellene másképp tennie, mint a szülei. Ehhez kritikusnak is kell lennie. Ez egy normális folyamat, ha nem így lenne, akkor nem is tudna önállósodni, felnőtté válni a gyermek. 


Ez az egész hatalmas biológiai változással is jár:

  • Változik a hormonrendszerük, idegrendszerük, a bioritmusuk is: például később fekszenek, később kelnek.
  • Többek között megváltozik bennük a dopamin termelődése is, ezért nagyobb motiváció szükséges, hogy örüljenek valaminek, mint korábban.
  • Több pihenésre, „semmittevésre” van szükségük, hogy feldolgozzák az őket ért számtalan információt és történést (ehhez a jelen oktatási rendszer nem alkalmazkodik).
  • A limbikus rendszer módosulásai miatt jóval labilisabbak érzelmileg: lehet, hogy egyik percben sírnak, a másikban már nevetnek, és nem is tudják megmagyarázni, hogy mi történt velük.
  • Gyorsan nőnek, rengeteget változik a testük, ehhez pedig energiára van szükség.

Gondoljunk bele: minket is megvisel például a menstruáció vagy éppen az előtte való napok, a változókor is hatalmas kihívás. Ilyenkor nekünk is hullámzik a hangulatunk, és előfordul, hogy nem a legszebben reagálunk bizonyos helyzetekre. Nem csoda, hogy a gyermek számára sem egyszerű ez a nagy változás. 

Tehát nem azért lustálkodnak, vagy nem azért feszegetik a határokat, hogy minket bosszantsanak. Egyrészt óriási változások zajlanak bennük, másrészt próbálgatják a szárnyaikat, hogy megtalálják az útjukat, ez pedig nem zökkenőmentes.

Hogyan lesz ezekből a nehézségekből mégis igazi kaland? Hogy lehet ennek örülni, ha a felfedezés és önállósodás vágya miatt a gyermek akár veszélybe is sodorhatja magát? Hogyan előzhetjük meg ezeket a veszélyeket? 

Tuska Márta ezekkel a kérdésekkel kapcsolatban is adott hasznos válaszokat.

Figyelj a kamasz gyermek szeretetnyelvére!

Mindenkinek más a szeretetnyelve, de mindenkinek szüksége van a szeretetre. 

Ez kamaszkorban már eltérő lehet, mint kisgyermek korban. Nem biztos, hogy annyira örül majd a sok ölelésnek, de lehet, hogy éppen erre lesz szüksége. 

A lényeg, hogy figyelni kell, és tudatosan alkalmazni a szeretetnyelvét, mert innen fogja érezni, hogy valóban szeretik.

Tiltássorozat helyett mindenki érdekét szolgáló szabályok

Ha a kamasz gyerek úgy érzékeli, hogy sok minden tilos, „csak mert”, akkor nagyobb eséllyel fog lázadni. 

Természetesen vannak dolgok, amelyeket nem lehet megengedni, mert ellehetetlenítenék az együttélést, és veszélyt is okozhatnának.

A megoldás egy szabályrendszer felállítása, amihez a család minden tagja tartja magát mindenki érdekében. Ha ezt így tálaljuk a gyermeknek, és ezek megbeszélése közösen történik, akkor jóval nagyobb eséllyel lesz eredményes.

A lényeg tehát: hatalmi játszmák helyett együttműködésre érdemes törekedni. 

A kommunikáció módja döntő

A kommunikáció sok mindent meghatároz. Például a „földbe döngölős” prédikációk nem ugyanazt az eredményt hozzák, mint amikor kérdéseket teszünk fel. Lehetőleg legyen a mondatunkban kérdőszó.

Érdemes tudni, hogy a konkrét kérdésekre nagyobb valószínűséggel kapunk választ. Vagyis a „Mi volt az iskolában?” helyett inkább pontos információkra legyünk kíváncsiak, például: „A padtársad hogy érezte magát? Ma is segített neked?”

A kérdések akár a veszélyhelyzetekre való felkészítést is szolgálhatják, például: „Elmennél-e Jóskáékkal, ha mersz vagy nem mersz játékot játszotok, és megtennéd-e?”

A kommunikációból ne hagyjuk ki a humort se. A humor nyelvén értenek a kamaszok, így könnyebben egy hullámhosszra kerülhetünk velük.

Minden kamasz más

Mivel minden ember más, ezért nem lehet egy mindenkire érvényes „receptet” összeállítani. De minden esetben találunk építő jellegű útmutatásokat coaching módszerrel. De ez csak akkor működik, ha a szülő felismeri: az első lépéseket neki kell majd megtennie, a szülő van lépéselőnyben a kamaszhoz képest. 

A kamaszkor elmúlik ugyan, de nem mindegy, hogy hogyan. Ha boldog felnőttként szeretnénk látni gyermekünket, akkor érdemes tudatosan, a gyermekünkkel együtt átélni ezt a korszakot, és nem nyűgként, hanem izgalmas kalandként tekinteni rá.

A teljes előadás az Urald az Életed! Egészségkoferencián hangzott el. Ha szeretnéd meghallgatni, akkor szeretettel várlak az EGYéleted ONE csoportban, ahol egy további beszélgetést is meghallgatsz Tuska Mártától A kamaszokról: tévhitek helyett címmel. Emellett (és a támogató közösség mellett) még számos más, lelki és testi egészséggel kapcsolatos témájú szakmai anyag is a tiéd lehet, közérthető és gyakorlatias formában, kérdezési lehetőséggel, hogy kiegyensúlyozottabb életet élhess.

Megjegyzések

Még nincs hozzászólás. Miért nem indítod el a vitát?

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük